الاثنين، 20 يونيو 2011

الدستور اولا.. هي بالدراع يعني ؟؟

مبدأئيا انا مش هقول انا قولت لأ ولا نعم في الاستفتاء دا شئ يخصني انا بس و مش لازم عشان تكلم عن حاجة عشان تثبت عدم تحيزك للمصلحتك تقول العكس,بس انا عندي اسئلة بلا حدود للجماعة بتوع الدستور اولا دول,مبدأئيا كدا اسم الحملة مستفز جدا ويوصل لاي حد يسمعه انها تهديد يأما دستور اولا يأما نقلب الترابيزة ومفيش لعب
اول سؤال للجماعة الدستور اولا
مين اللي هيكتب الدستور دا ؟؟ لو لجنة معينة يبقي انتو كدا بتهرجو احنا مش هنرضي بأي لجنة معينة تفرض رأيها علي الشعب حتي لو ممثلة لكل القوي سياسية لأن ببساطة كدا مصالح القوي سياسية لا تمثل مصالحنا بدليل ان محدش فيهم اكلم عن محاكمات العسكرية ولا عن قتلة الشهداء ولا عن حقوق مصابين الثورة ولا حد منهم وقف جنب اضرابات العمال المشروعة بالعكس كتير منهم تبرع برأيه هجوما عليها ووصفها بالفئوية
ثانيا : احنا مش طلع مييتين ابونا عشان الحرية والديموقراطية اللي بتنادو بيها من سنين لما الاغلبية تقول حاجة وانتو تحاولو تنقلبو عليها بحجج من نوعية ان اضحك عليهم باستقطابات دينية او انهم ملحقوش يفهمو تعديلات ,لو افترضنا ان اختياركو صح واختيار الاغلبية غلط هي ديموقراطية الرأي الاصح ولا رأي الاغلبية لو انت شايفين ان رأي الاغلبية غلط عادي حقكو وحقكو تكلمو عن دا لكن مش من حقكو ابدا تفرضه رأيكو عليها لات الاصل في الديموقراطية ان الاغلبية بتختار والاغلبية بتتحمل مسئولية اختياراتها.
ثالثا: قعدنا سنين نبكي وننتحب عدم مشاركة الجماهير في العمل السياسي وان مشاركتهم واهتمامهم هتقضي علي فساد كتير ولما ناس تنزل وتشارك وتبقي منتشية بأ] انها صوتها اصبح رقم في معادلة سياسية وشعرو ان بلد بلدهم,تيجي حضرتك وتغير كلامهم عشان مش عاجبك يبقي ناس دي لما تفكس وتقول حوارات سياسة دي مصالح كلها واحنا مبناخدش حاجة منها عندهم حق .
رابعا: ايه الاليات الي هتشكلو بيها الجمعية التأسيسية للكتابة الدستور لو اليات انتخابية طب ما هي هي ممكن التيار الاسالامي اللي انتو خايفين منه برده يسيطر علي الجمعية التأسيسة بنفس منطق خوفكو من الانتخابات.
اخيرا بقي انا عايز اقولهم شعب مش هيختار حد بيستعلي عليه و مش واثق فييه ,حرام عليكم بجد باللي بتعملوه دا هتفشخولنا الثورة وستصبح غنيمة تتعاركو عليها مع الاسلاميين .

هناك تعليق واحد: